Informacja Zarządu Banku Spółdzielczego w Krzepicach
w sprawie: zgłaszania przypadków naruszeń prawa
Osoba fizyczna (zwana dalej "sygnalistą") może zgłosić lub ujawnić publicznie informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą. Sygnalistą może być:
a) Pracownik Banku lub były pracownik Banku;
b) pracownik tymczasowy;
c) osoba świadcząca pracę na innej podstawie niż stosunek pracy, w tym na podstawie umowy cywilnoprawnej;
d) przedsiębiorca, z którym Bank zawarł umowę;
e) członek Zarządu oraz członek Rady Nadzorczej;
f) osoba świadcząca pracę pod nadzorem i kierownictwem wykonawcy, podwykonawcy lub dostawcy - pracownik podmiotu, z którym Bank zawarł umowę o współpracy;
g) stażysta;
h) praktykant.
Sygnaliści mogą zgłaszać naruszenia przepisów prawa jednym z trzech kanałów dystrybucji:
a) Kanał wewnętrzny – należy przez to rozumieć ustne lub pisemne przekazanie Bankowi informacji o naruszeniu przepisów prawa, z zastrzeżeniem, że pracownicy Banku mogą zgłaszać kanałem wewnętrznym również informacje dotyczące naruszenia regulacji wewnętrznych oraz standardów etycznych;
b) Kanał zewnętrzny – należy przez to rozumieć ustne lub pisemne przekazanie Rzecznikowi Praw Obywatelskich albo organowi publicznemu informacji o naruszeniu prawa. Zasady zgłaszania naruszeń przepisów prawa kanałami zewnętrznymi są dostępne na stronach internetowych Rzecznika Praw Obywatelskich oraz organów publicznych po wpisaniu w wyszukiwarce sekwencji znaków ”sygn”.
c) Kanał publiczny – podanie do wiadomości uzyskanych w kontekście świadczenia pracy informacji o naruszeniach przepisów prawa do wiadomości publicznej – z wyłączeniem informacji prawnie chronionych.
Zgłoszenia sygnaliści dokonują w formie:
a) jawnej tj:
zgłoszenie ustne lub pisemne przekazane bezpośrednio Koordynatorowi (KOS) w siedzibie Banku w Krzepicach, przy ul. Częstochowskiej 27
przesłanie informacji o naruszeniu na adres skrzynki do doręczeń elektronicznych Banku: AE:PL-15314-73161-EWWDS-25
b) anonimowej tj:
przesłanie zgłoszenia w formie papierowej w dwóch kopertach na adres Banku 42-160 Krzepice, ul. Częstochowska 27. Druga koperta powinna zawierać adnotację: „sygnał”. Spakowanie pisma w dwie koperty jest sygnałem rozpoznawczym dla osoby odbierającej korespondencję papierową, że pismo podlega rozpatrzeniu w trybie określonym w Ustawie o ochronie sygnalistów;
zgłoszenie przesłane na adres poczty elektronicznej: etyka@bskrzepice.pl.
Zgodnie z zapisami Ustawy o ochronie sygnalistów, w przypadku gdy informacja zawarta w zgłoszeniu jest prawdziwa – sygnalista podlega ochronie, co oznacza:
a) ochronę danych osobowych (tożsamości) sygnalisty;
b) nie stosowanie działań odwetowych.
Sygnalista jest objęty ochroną od momentu dokonania zgłoszenia.
Zarząd Banku Spółdzielczego w Krzepicach