⚠️ Najczęściej fałszywy "znajomy" prosi Cię o podanie kodu do zrealizowania szybkiej płatności – czyli kodu BLIK, przeważnie pod pretekstem tego, że zapomniał portfela a stoi w przy kasie, niewielkiej pożyczki czy braku wystarczającej kwoty na koncie, aby mógł dokonać płatności. Jak już podasz ten kod, oszust natychmiast wypłaca pieniądze w bankomacie i prosi o kolejne kody, na przykład pod pretekstem błędu transakcji. Zdarza się też, że oszuści proszą znajomych ofiary o udostępnienie kodu BLIK po to, aby sami mogli opłacić zakupy w sieci. Niestety praktycznie zawsze kończy się to utratą środków.
⚠️ Kolejnym metodą działania oszustów jest przesyłanie linków do fałszywych stron płatności. Złodziej podszywający się pod znajomego prosi, np. o opłacenie zamówienia, zachęca do udziału
w ankiecie/konkursie lub do odebrania bonu na zakupy. Kiedy klikniesz w przesłany link, następuje przekierowanie do formularza, w którym jesteś proszony o podanie loginu i hasła do bankowości elektronicznej lub numeru karty płatniczej wraz z kodem CVC i terminem jej ważności. W ten oto sposób następuje wyłudzenie wrażliwych danych i utrata środków.
⚠️ Złodziej może podszywać się nie tylko pod Twoich znajomych, ale też pod Ciebie! Jeżeli nie stosujesz odpowiednich zabezpieczeń swoich kont na profilach społecznościowych, to oszust może włamać się na nie i rozsyłać wiadomości z prośbą o pomoc finansową do Twoich znajomych.
🧐 Jak temu zapobiec?
👉 stosuj dwuskładnikowe uwierzytelnienie kont społecznościowych (2FA) – dzięki niemu każda osoba próbująca zalogować się na Twoje konto będzie musiała wprowadzić specjalny kod wysyłany tylko na autoryzowany numer telefonu komórkowego,
👉 weryfikuj tożsamość znajomych – w przypadku kontaktu znajomego za pośrednictwem Messengera z prośbą o pożyczkę, najpierw zadzwoń do niego i upewnij się, że to faktycznie Twój znajomy,
👉 sprawdzaj podsumowania transakcji – jeżeli na podsumowaniu transakcji widzisz cokolwiek, co budzi Twoje wątpliwości lub jej nie rozpoznajesz, nie potwierdzaj płatności PINem w aplikacji mobilnej,
👉 chroń swój smartfon – smartfony są nośnikiem wielu wrażliwych danych, jeżeli korzystasz z bankowości elektronicznej i płatności mobilnych, zabezpiecz dostęp do niego silnym hasłem lub biometrią.
⚠️ Pamiętaj, że zagrożenie nie wynika ze sposobu płatności, ponieważ zarówno BLIK, jak i sama aplikacja bankowa, mają szereg 🔒 zabezpieczeń gwarantujących bezpieczne transakcje. Źródłem niebezpieczeństwa jest fałszywy znajomy. Pamiętaj, że jeżeli sam nie podasz nieuprawnionej osobie haseł ani kodów i właściwie zabezpieczasz swoje konto oraz smartfon, prawdopodobieństwo wyłudzenia jest znikome.
🛡️🔒 Bądź czujny i nie daj się okraść!
O Banku
Informacje prawne
Przydatne informacje
Płatności i inne
Sąd Rejonowy w Częstochowie, XVII Wydział Gospodarczy KRS, KRS: 0000146108 NIP: 574-000-67-17, Regon: 000496610
Kod BIC (SWIFT): POLUPLPR